Presenteras av Sponsrat innehåll
Untitled - 1

Så gör du succé första månaden på jobbet

Alla som börjat sitt första jobb efter examen eller bytt företag till en ny position, vet om att första månaden är en anpassningsperiod. Och faktum är att under första månaden på en ny arbetsplats så granskas man extra noga för att bolaget vill veta om de gjort en bra investering.

Men oroa dig inte. Nedan listas åtta säkra tips på hur du kan sticka ut på rätt sätt under din första månad på jobbet:

1. Var flitig

Misstag händer såklart, men din nya chef kommer inte direkt bli förvånad om det inträffar under din första månad. Lyckligtvis är de flesta misstag lätta att undvika så länge du dubbelkollar ditt arbete. Genom att vara flitig med dina uppgifter och uppdrag visar du företaget att du är en pålitlig medarbetare.

2. Först in och sist ut

Det här tipset hjälper dig inte att hitta den bästa balansen mellan arbete och fritid men faktum är att om du lägger mer tid än andra på kontoret, iallafall under din första månad, sticker du ut. Tidigarelägg deadlines och arbeta för att uppnå dessa. Rekommendationen är att dyka upp innan din chef på morgonen och lämna efter att denne har gått på eftermiddagen.

3. Använd dina styrkor

Du fick jobbet eftersom att du visade upp vissa specifika färdigheter. Sannolikt är att du under arbetsintervjun fick lista upp dina styrkor så glöm inte dessa, utan se till att hitta sätt som du kan använda dessa i din dagliga rutin.

4. Var nyfiken

Lär känna företagets verksamhet och arbetskultur genom att ställa frågor och forska runt. Ju mer kunskap man har om företaget desto lättare kommer det bli att veta hur du ska hantera ett problem, en produkt eller ta hand om en kund.

5. Var vänlig och knyt kontakter

Det kan verka som ett enkelt tips men glöm inte att lära känna dina nya medarbetare och gör ditt bästa för att komma överens med dem. Ledningen vill att du ska passa in i företagskulturen. Var uppmärksam på hur medarbetare interagerar och vilka sociala normer som råder. Därefter blir det lättare att ta upp en konversation med en ny medarbetare utan att vara för påträngande.

6. Be om feedback

Att fråga din chef om feedback kan känns läskigt då ingen gillar att höra kritik. Men boka in ett kort möte med din chef eller teamleader redan efter första veckan för att se vad du kan förbättra för att utvecklas i rätt riktning. Plus, att när du är öppen mot feedback visar du din chef att du vill lyckas.

7. Lägg undan mobilen

Lägg mobilen i din väska eller byrålåda och se till att sätta den på tyst. Annars blir du lätt frestad att titta på mobilen oftare. Håll dig fokuserad på ditt jobb istället för din Snapchat, annars kan det ge ett dåligt intryck hos din arbetsgivare.

8. Undvik att göra jämförelser

Att börja på ett nytt jobb är en förändring men undvik att jämföra det nya med vad du gjorde tidigare. Framförallt på arbetsplatsen. Behöver du ventilera så gör det med vänner och familj utanför arbetstid. Men försök fokusera på framtiden och göra ditt bästa för att trivas på din nya arbetsplats.

Universum-banner